Monday, May 18, 2015

Fotoskole - Utstyr for konsertfotografer.

Guide for konsertfotografer.

Konsertfoto er på mange måter fotoverdenens formel 1, som på sitt mest ekstreme stiller store krav til både utstyr og fotograf. I denne artikkelen vil vi se litt på hvilke krav som stilles til utstyret.


Del 1 - Utstyr.
Ofte står konsertfotografen overfor vanskelig lys. Både hardt lys, og lite lys. Det betyr at kameraet bør ha gode ISO-egenskaper og god dynamikk. I tillegg bør optikken ha høy lysstyrke, og være skarp allerede på full åpning.

Som om ikke dette er nok, så kan konsertgrava være ett tøft miljø for følsom elektronikk med både slag og støt, og vatn og øl som kommer sprutende når det passer minst. For å slippe å bekymre seg hele tida, kan det derfor være en stor fordel med skikkelig værtetting, og utstyr som ellers står for en støyt.

Derfor bruker mange konsertfotografer fullformatkamera av profesjonell klasse. Personlig bruker jeg APS format, og trives stort sett godt med det. Men i det mest ekstreme lyset, så jobber jeg helt i ytterkant av det utstyret takler. Fordelen er selvfølgelig at APS, med tilpassa optikk, er betydelig mer kompakt og lettere enn tilsvarende utstyr i fullformatsklassa. På tampen av en lang festivaldag, så merkes det.

Når det gjelder optikk, så er lysstyrke f:2,8 eller bedre klart en fordel. De profesjonelle konseertfotografene har gjerne tre zoomer som de bruker mye. Vidvinkel, ca 15mm -30 mm f:2,8, en nornal, 24mm - 70mm f:2,8, og en tele 70mm - 200mm f:2,8.

Har du mulighet til det, så anbefaler jeg på det sterkeste å investere i minst en normalzoom av god kvalitet, 24-70/2,8 for FF, Sigma sin nye 18-35/1,8 er et knallsterkt alternativ for APS. Denne er desverre ikke værtett, men optisk er den i toppklasse, og den ekstra lysstyrka utligner ulempene fra den mindre APS-sensoren. Ulempa er at det korte zoomområdet gjør behovet for tele større enn med med en mer konvensjonell 18-50/2,8, som tross alt gir litt tele.

Hva du trenger mest utenom det, det avgjøres av din personlige billedlige stil. For de spektakulære nærbildene på scenekanten med forvrengt (rocka) perspektiv trenger du gjerne en lyssterk vidvinkelzoom. Den er og nyttig for publikumsbilder og oversiktsbilder av scena. Mens for de mer konvensjonelle nærbildene er det 70-200/2,8 som gjelder. Noen bruker en fast makro til disse bildene. F.eks en 90/2,8 macro. Et helt greit forholdsvis alternativ, så lenge du kan fotografere langsomt. Men ofte blir autofokusen på disse for sein for artister som beveger seg mye på scena. Fordelen med en slik løsning er ekstrem skarphet fra første blender, og overkommelig pris. Det kan fungere, men det blir fort også lite tele, spesielt på fullformat.

Mange har og en fast 50mm typisk f:1,4, eller en 85mm typisk f:1,4 for de situasjonene hvor det er ektremt lite lys. Jeg bruker dette en del, siden det betyr at jeg aldri behøver å komme tomhendt fra en konsert.

Dette betyr på ingen måte at du trenger profesjonelt utstyr for å kunne ta gode konsertbilder. Det finnes mange eksempler på glitrende bilder tatt med gode kompaktkamera, eller mobil for den saks skyld. Men den overlegne teknikken fra det mer profesjonelle utstyret gir mye mer forutsigbare resultater, og åpner for muligheter som du ellers ikke har.

Apropos forutsigbarhet. Uforutsette ting skjer. Derfor bør du være forberedt, ha med ekstra batteri, og minnekort. Batterier går tomme, og minnekort går fulle, eller ryker når det passer minst. Du bør allikevel pakke så lett som mulig. Særlig for de lange øktene, å dra på unødig og tungt utstyr suger krefter og dermed kreativitet. Men, et ekstra kamerahus er absolutt ikke unødig dødvekt. Det er en forsikring. Og det betyr at du til enhver tid kan være klar med to ulike objektiv når ting skjer raskt.

En komplett konsertutrustning er mao. svindyrt. Så dyrt at det blir utenfor rekkevidde for de fleste. Dermed må det gjerne inngås noen kompromisser. hvilke kompromisser som er best for deg, det må du eventuelt finne ut av sjøl. For noen fungerer det utmerket uten normalzoom. De jobber enten med vidvinkel, eller med telezoom. Men jeg anbefaler ikke en slik løsning før du har funnet din personlige stil.

Dette er første artikkel i en serie om konsertfoto.
I neste artikkel vil vi ta for oss litt råd og dåd om hvordan man oppfører seg i ei konsertgrav, hvordan du samhandler med folk rundt deg når du fotografer på konsert.
Så vil vi se på hvordan vi mestrer det tekniske, måle lys, få kontroll over fokus og de tinga der.

Du finner flere artikler i samme serie om du følger denne lenka